Selkokielellä

Kävin eilen selkokielikurssin.

Osallistuin selkokielen kurssiin eilen netissä.
Selkokieli on yksi suomen kielen muoto.
Selkokielestä on apua kaikille ihmisille.
Selkokielen kirjoittaminen tarkoittaa kirjakielen selkeyttämistä.
Kun sairaala lähettää potilaalle ohjeet,
ne pitäisi kirjoittaa aina selkokielellä.
Selkokieli on selkeää, mutta se ei ole lapsellista.

Selkokieli

Kurssi oli todella mahtava ja kolmeen tuntiin oli saatu mahtumaan hengästyttävä määrä asiaa. Ehkä tuo yllä oleva kirjoittamani teksti ei ole vielä aivan puhdasta selkokieltä, mutta ajatustyötä se vaati. Selkokielellä puhumistakin käytiin läpi ja sitä pitäisikin sitten tosissaan harjoitella. Sain paljon vinkkejä esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten työssäoppijoiden kanssa työskentelyyn.

Tänään sitten olikin puu- ja puutarhapäivä. Kaikenlaista vuohenputken keräilystä hevonkakan hakemiseen. Ajattelin vielä yhden lavakaulusviljelmän perustaa kesäkurpitsalle. Sitä syön varmaan meillä vain minä ja kanat. Mutta sato on yleensä taattu!


Vuohenputki-nokkos-tonnikalapiirakka ja mustikkapiirakka. Piirakat onnistuu (yleensä) minulta varsin hyvin.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yhden loppu ja toisen alku

Kielletyt sanat ja sanonnat

Puu kaatuu!