Kirjareflektio ja remppaa
Tämän otoksen jälkeen -kuva tulee sitten, kun kaikki on valmista.
Oivaltava myyntityö – asiakkaana organisaatio, Sirpa Hänti,
Liisa Kairisto-Mertanen ja Heidi Kock.
Myyntityön kirjassa käsitellään kattavasti ja
helppolukuisesti kaikki yritykseltä yritykselle myynnin osa-alueet. Aluksi
kerrataan historiaa ja sitä miksi myyntimiehen työllä on huono maine.
Tyrkyttäjän, helppoheikin ja pakkomyynnin aika on ollutta ja mennyttä tilalle
on tullut kuuntelija, joka aidosti haluaa ratkaista asiakkaan ongelmia.
Kirjassa edetään verkostojen rakentamisesta koko organisaation myyntihenkisyyteen
ja vuorovaikutustilanteisiin eloisin esimerkein ja harjoituksin.
Arvon luonti asiakkaalle kulkee tärkeänä ohjenuorana koko
kirjan ajan mukana ja keskusteleva, kuunteleva myyjä on keskiössä. Asiakasta ei
unohdeta missään kohtaa, vaan myynnin johtamista käsittelevässäkin luvussa
asiakas on suurin käsiteltävä asia. Myyjien kouluttaminen, motivointi ja heistä
huolta pitäminen on yrityksille ensiarvoisen tärkeää, jotta he voivat vuorostaan
pitää huolta tärkeimmästä, asiakkaasta.
Kirjassa käydään läpi perusasiat myyntiprosessista ja asiakaskohtaamisesta.
Kehittyminen myyntityössä nähdään jatkuvana prosessina, et ole koskaan täysin
valmis myyjä, vaan opittavaa on koko ajan. Samalla raotetaan kannattavan kaupan
laskentamallia myyntisuppilon ja katteiden avulla.
Myyntineuvottelun vaiheet kyselytekniikoineen ja
muotoiluineen on selkeästi esitetty menemättä liikaa psykologian puolelle,
vaikka siitäkin myyjän on syytä tietää jonkin verran. Huolellinen
valmistautuminen ja kaupan päättämiseen rohkaiseminen tulee myös kerrottua
painokkaasti. Asiakkaista huolehtiminen kaupan päättämisen jälkeen on myös
tärkeää ja näin ollen lisämyyntikin on helpompaa.
Myynnin tulevaisuudessa monikanavaisessa ympäristössä korostuu
halu ja kyky oppia koko ajan uutta sekä innovatiivinen ote myyntiin.
Tulevaisuuden myyjä tuo arvoa asiakkaalle yhä enemmän sillä, että hän on syventynyt
asiakkuuteen entistä enemmän.
Olen lukenut kirjan aiemminkin, mutta toisellakin
lukukerralla sillä oli paljon annettavaa. Moni asia toimii niin
yritysmyynnissä, vähittäismyynnissä kuin esimerkiksi harrastuksissa toimiessa. Tämän
kirjan lukemisen jälkeen keskeiset termit ovat tulleet tutuksi ja asiaan
syvempi perehtyminen on helpompaa. Koko myynnin prosessi on tullut tutuksi
johtamisesta asiakkaan jälkihoitoon. Erityisesti selkeät esimerkit ja
harjoitukset, vaikkei niitä tekisikään, tekevät kirjasta ymmärrettävän ja
eloisan.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kysy ja kommentoi!