Kirjareflektio ja remppaa

Jotenkin tähän väliin sujahti maalausurakka ja muutenkin on huushollia ehostettu. Mutta nyt on kirjareflektio valmis ja sen voi lukea tuosta alempaa. Muutamia aineistoja menetelmäopinnon kurssia varten on myös käyty läpi, että ei tässä ole ihan pelkästään sudin varressa heiluttu. Isäntä teki kodinhoitohuoneen lattian valmiiksi ja minä olen maalaillut ikkunanpokia. Eikös se niin mene, että jos etuovi uusitaan, näyttäisi koko päätyseinä kaipaavan karmien maalausta ja muutakin kasvojen kohotusta? 




 










Tämän otoksen jälkeen -kuva tulee sitten, kun kaikki on valmista.






Oivaltava myyntityö – asiakkaana organisaatio, Sirpa Hänti, Liisa Kairisto-Mertanen ja Heidi Kock.

Myyntityön kirjassa käsitellään kattavasti ja helppolukuisesti kaikki yritykseltä yritykselle myynnin osa-alueet. Aluksi kerrataan historiaa ja sitä miksi myyntimiehen työllä on huono maine. Tyrkyttäjän, helppoheikin ja pakkomyynnin aika on ollutta ja mennyttä tilalle on tullut kuuntelija, joka aidosti haluaa ratkaista asiakkaan ongelmia. Kirjassa edetään verkostojen rakentamisesta koko organisaation myyntihenkisyyteen ja vuorovaikutustilanteisiin eloisin esimerkein ja harjoituksin.

Arvon luonti asiakkaalle kulkee tärkeänä ohjenuorana koko kirjan ajan mukana ja keskusteleva, kuunteleva myyjä on keskiössä. Asiakasta ei unohdeta missään kohtaa, vaan myynnin johtamista käsittelevässäkin luvussa asiakas on suurin käsiteltävä asia. Myyjien kouluttaminen, motivointi ja heistä huolta pitäminen on yrityksille ensiarvoisen tärkeää, jotta he voivat vuorostaan pitää huolta tärkeimmästä, asiakkaasta.

Kirjassa käydään läpi perusasiat myyntiprosessista ja asiakaskohtaamisesta. Kehittyminen myyntityössä nähdään jatkuvana prosessina, et ole koskaan täysin valmis myyjä, vaan opittavaa on koko ajan. Samalla raotetaan kannattavan kaupan laskentamallia myyntisuppilon ja katteiden avulla.

Myyntineuvottelun vaiheet kyselytekniikoineen ja muotoiluineen on selkeästi esitetty menemättä liikaa psykologian puolelle, vaikka siitäkin myyjän on syytä tietää jonkin verran. Huolellinen valmistautuminen ja kaupan päättämiseen rohkaiseminen tulee myös kerrottua painokkaasti. Asiakkaista huolehtiminen kaupan päättämisen jälkeen on myös tärkeää ja näin ollen lisämyyntikin on helpompaa.

Myynnin tulevaisuudessa monikanavaisessa ympäristössä korostuu halu ja kyky oppia koko ajan uutta sekä innovatiivinen ote myyntiin. Tulevaisuuden myyjä tuo arvoa asiakkaalle yhä enemmän sillä, että hän on syventynyt asiakkuuteen entistä enemmän.

Olen lukenut kirjan aiemminkin, mutta toisellakin lukukerralla sillä oli paljon annettavaa. Moni asia toimii niin yritysmyynnissä, vähittäismyynnissä kuin esimerkiksi harrastuksissa toimiessa. Tämän kirjan lukemisen jälkeen keskeiset termit ovat tulleet tutuksi ja asiaan syvempi perehtyminen on helpompaa. Koko myynnin prosessi on tullut tutuksi johtamisesta asiakkaan jälkihoitoon. Erityisesti selkeät esimerkit ja harjoitukset, vaikkei niitä tekisikään, tekevät kirjasta ymmärrettävän ja eloisan.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Koronatesti

Todistuksia

Kelpaako?