Päättötyö on arvioitu!
Päättötyö on nyt arvioitu ja täysi vitonen tuli! Erinomainen opinnäytetyö ja laadukasta tekstiä. Siinäpä se sitten oli. Kypsyysnäytekin meni läpi. Liitän kypsyysnäytteen tuonne loppuun, jotta voitte katsoa, kuinka kypsästi tulikaan kirjoitettua. Nyt voi jo huokaista, vaikka yksi koulupäivä onkin enää jäljellä.
Tallennus Theseukseen
Seuraava vaihe prosessissa on tallentaminen
Theseukseen. Theseus on tietokanta, josta opinnäytetöitä voi kuka tahansa käydä lukemassa. Suosittelen tekemään sinne hakuja, jos wikipedia ei anna riittävän laajaa tietoa mielenkiinnonaiheestasi. Oma työni odottaa siellä nyt tarkistusta. Eli ihan vielä ei kannata sinne mennä etsimään tekstiä nimelläni, kerron kyllä suoran linkin, jahka tarkistus on tehty.
Pikku vinkki opinnäytetöiden lukijoille: Pari ensimmäistä kappaletta on asian esittelyä kaamealla kapulakielellä kaikkia mahdollisia lähteitä siteeraten. Itse asiaan voi hypätä lukaisemalla sisällysluettelo
ja rulluttelemalla tekstiä sinne, mistä varsinainen työ alkaa.
Vinkki kaksi: Etsiessäsi määrättyä aihetta hakusanalla saat ison määrän tekstejä vaihtoehdoiksi. Lukaise tiivistelmät, niin tiedät missä työssä hakemasi asia mahdollisesti on.
Kypsyysnäyte
Opetusmateriaalin laatijan muistilista
Täysin uudesta aiheesta opetusmateriaalia tehtäessä eteen
tulee monenlaisia haasteita ja kysymyksiä. Onneksi nykypäivänä opetusmateriaali
ei ole muuntumatonta, eikä samaa ”kirjaa” käytetä vuosikymmeniä. Sähköisessä
muodossa olevaa materiaalia on helppo päivittää ja muuntaa jokaisen
opetustyyliin ja opetusryhmään sopivaksi. Apuna kannattaa käyttää alan
asiantuntijoita, jotka usein auliisti antavat tietotaitonsa käyttöösi, kun vain
rohkenet kysyä.
Ensimmäiseksi pohtisin opiskelijoita tai ihmisryhmää, joille
opetusmateriaalia laaditaan. Mitä tietoa heillä on asiaan liittyen ennestään?
Käytetäänkö materiaalia eritasoisissa ryhmissä? Tässä kohtaa on mietittävä siis
missä kohtaa opetusta materiaali on käytössä. Materiaalin tulee olla
linkitettyä aikaisempaan oppimiseen tai siinä on annettava tarpeelliset
perustiedot. Tässä kohtaa tarkistetaan myös ePerusteet ja muut ohjeistukset
varsinkin, jos opetusta antaa virallinen taho ja se tähtää esimerkiksi
tutkintoon.
Seuraavaksi on päätettävä, kuinka paljon opetusmateriaalia
tehdään. Opetusmateriaalin laajuus riippuu siitä, onko opetus yleisluontoista
tai syväluotaavaa. Laajastakin aiheesta voi tehdä vartin esityksen tai monen
opintopisteen kokonaisuuden. Aiheen rajaaminen ja näkökulma täytyy olla
selvillä ennen työhön ryhtymistä. Rajaamiseen ja näkökulman valitsemiseen
tulevat ohjeet edellisen kappaleen kysymyksiin vastatessa.
Opetettavaan asiaan perehtyminen on omista tiedoista
riippuvaista. Jos opetusmateriaalin laatija on alan asiantuntija, hänen ei
tarvitse käyttää aikaa perehtymiseen, mutta asiasta tietämättömän täytyy
käyttää tarvittava aika tutkimiseen ja asian sisäistämiseen. Vaikka
kirjallisuudesta ja verkosta tietoa löytyykin, kannattaa asiantuntijalta vielä
kysyä apua. Jotkin asiat vain ovat sellaisia, joita kukaan ei ole kirjoittanut
ylös vaan oletetaan työn opettavan tekijäänsä. Haastattelemalla ihmisiä saadaan
laajempi kuva käsiteltävästä aiheesta ja voidaan tarkistaa esimerkiksi
kirjallisuudessa olevia ristiriitaisuuksia tai täyttää tiedoissa olevia aukkoja.
Opetusmateriaali voi olla esimerkiksi video, diaesitys,
vihko, kirja, sähköinen dokumentti, peli, konkreettinen esine tai malline. Jos
opetusmateriaalia tehdään oppilaitoksen tarpeisiin, heiltä löytyy esimerkiksi
pohja PowerPoint- esitykselle tai muu opetusmateriaalin muoto. On hyvä pitää
yhtenäinen linja esimerkiksi dioissa, jotta ne muokkautuvat osaksi opetusta,
eikä opettajilla ja opiskelijoilla mene aikaa uuden diasarjan ulkonäön
ihmettelyyn. Opetusmateriaalin muoto tulee valita oppilaitoksen ja oppilaiden
sekä opetettavan asian mukaan. Jos on mahdollista teettää aktivoivia harjoituksia,
ne syventävät oppimista ja piristävät opetustuokiota.
Opetusmateriaalia valmistettaessa kannattaa koota koeyleisö
ja testata materiaalia. Kuinka kauan opetustuokion pitämiseen menee? Eteneekö
se loogisessa järjestyksessä asiaa tuntemattoman mielestä? Tarvitseeko termejä
selventää? Koeyleisön reaktioiden mukaan materiaalia voi parantaa ja muuntaa.
Samoin tehtävät kannattaa testata. Toimiiko tehtävä siinä tarkoituksessa, kuin
on ajateltu ja antaako se lisäarvoa opetukselle? Diaesityksen voi myös videoida
ja antaa koeyleisön katsottavaksi. Myös opetusmateriaalin kanssa
työskenteleviltä opettajilta pitäisi saada palautetta työn tässä vaiheessa.
Opetusmateriaalin valmistuttua se pääsee töihin opettajan
työkaluksi. Niin kuin muidenkin työkalujen kanssa, ohjeistus käyttöön tulisi
olla selkeää. Ohjeet voi antaa kirjallisena tai suullisesti, videotakin voi
käyttää. Jos materiaalia on mahdollista muokata, on hyvä antaa opettajille
siihen ohjeet ja lupa. Näin materiaali pysyy ajantasaisena ja opettajan on
helpompi muokata sitä oman ryhmänsä tarpeisiin.
On opiskelijoiden edun mukaista tehdä innostavaa, laadukasta
ja ajankohtaista opetusmateriaalia. Olipa opetusmateriaalin tehtävä opettaa
eskarilaista tai joukkoa professoreita, he nauttivat hyvästä
opetusmateriaalista, joka etenee sujuvasti, tuo uusia ajatuksia heidän
mieleensä ja on jopa viihdyttävää. Opettajien työtaakkaa keventää hyvin
laadittu opetusmateriaali, jota he voivat halutessaan muokata ja joka taipuu
erilaisiin opetustilanteisiin. Varsinkin näin nopeasti muuttuvassa maailmassa
uusia asioita keksitään joka alalla koko ajan ja niiden opettaminen kouluissa
on mahdollista uusien opetusmateriaalien avulla melkeinpä reaaliajassa.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kysy ja kommentoi!