Työssäoppiminen ja opintopisteet
Ammattikorkean opintoihin kuuluu työssäoppimista. Osan siitä voi hyväksilukea aiemmalla työkokemuksella, mutta loppu on suoritettava opintojen aikana. Toki voisin työharjoittelun tehdä myös omalla työpaikallani, mutta koska minulle on mahdollista suorittaa se myös muualla, otan tämän mahdollisuuden vastaan. Haluaisin syventää asiakaspalvelun opetukseen liittyviä oppeja ja siksi lähdin kysymään Salon oppilaitoksista mahdollisuutta suorittaa harjoitteluni niissä, vaikka lyhyemmissäkin osissa.
Käytännössä harjoittelu tulisi sisältämään sekä oppitunteja, haastatteluja että oppituntien suunnittelua ja niistä raportoimista. Työssäoppimisen tulisi kattaa 15 opintopistettä.
Opintopisteitä käytetään nykyään opiskelussa entisten opintoviikkojen sijaan. Varsinkin aikuiskoulutuksessa olisi hullua vaatia opiskelijaa opettelemaan itsenäisesti viikon asiaa, jonka hän jo osaa. Ja toisaalta joku tarvitsee asian käsittelyyn viikkoa pidemmän ajan. Näin ollen myös harjoitteluun kulutetun ajan saa joissain määrin itse päättää. Tuutorin kanssa käydään ennen harjoittelua läpi, mitä pitäisi oppia ja mistä asioista raportoidaan. Raportin sisällöstä tuutori pystyy sitten näkemään, että tuliko tavoitteet saavutettua.
Olen vasta hyväksyttänyt tuutorillani ajatuksen hakea harjoittelupaikkaa oppilaitoksista. Oppimisen sisällöstä emme ole vielä tarkemmin keskustelleet. Nyt pitää vain löytää mielenkiintoisia harjoittelupaikkoja. Yksi ajatukseni on Ihme ja kumma-kahvila, joka työllistää kehitysvammaisia Salossa ja Turussa. Heidän asiakaspalvelunsa on erinomaista! Miten se työntekijöille opetetaan? Siitä olisi mukava ottaa selvää.
Käytännössä harjoittelu tulisi sisältämään sekä oppitunteja, haastatteluja että oppituntien suunnittelua ja niistä raportoimista. Työssäoppimisen tulisi kattaa 15 opintopistettä.
Opintopisteitä käytetään nykyään opiskelussa entisten opintoviikkojen sijaan. Varsinkin aikuiskoulutuksessa olisi hullua vaatia opiskelijaa opettelemaan itsenäisesti viikon asiaa, jonka hän jo osaa. Ja toisaalta joku tarvitsee asian käsittelyyn viikkoa pidemmän ajan. Näin ollen myös harjoitteluun kulutetun ajan saa joissain määrin itse päättää. Tuutorin kanssa käydään ennen harjoittelua läpi, mitä pitäisi oppia ja mistä asioista raportoidaan. Raportin sisällöstä tuutori pystyy sitten näkemään, että tuliko tavoitteet saavutettua.
Olen vasta hyväksyttänyt tuutorillani ajatuksen hakea harjoittelupaikkaa oppilaitoksista. Oppimisen sisällöstä emme ole vielä tarkemmin keskustelleet. Nyt pitää vain löytää mielenkiintoisia harjoittelupaikkoja. Yksi ajatukseni on Ihme ja kumma-kahvila, joka työllistää kehitysvammaisia Salossa ja Turussa. Heidän asiakaspalvelunsa on erinomaista! Miten se työntekijöille opetetaan? Siitä olisi mukava ottaa selvää.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kysy ja kommentoi!